Sunday, February 1, 2009

Tajwid!

BismiLlahiWal HamduliLlaah.

Dalam kelas iadah hari tu, ustaz ada sentuh dan tegur tentang bacaan kami berempat dalam aspek tajwid. Memang bab tajwid ni banyak sangat lagi kena belajar kalau nak dapat bacaan yang terbaik, tepat sepertimana Al-Quran diturunkan.

Ada beberapa perkara yang mungkin aku sendiri terlepas pandang dan mungkin juga silap konsep selama ini. Bacaan di Malaysia seperti sedia maklum, mengikut kepada bacaan qiraat Hafs. Maka, kadar harakat Mad Jaiz adalah 4 atau 5 harakat manakala Mad Wajib 5 atau 6 harakat. Boleh dibaca dengan 3 keadaan; samada baca Jaiz 4 dan Wajib 5, atau kedua2nya 5 harakat atau Jaiz 5 dan Wajib 6. Mad jaiz hanya dibaca dengan 2 harakat ketika waqaf sahaja. Tahu ke nak bezakan hukum2 tajwid dalam Quran nih? Belajar lah ye..

Sebaiknya pilih harakat yang berbeza untuk membezakan kedua2 keadaan hukum ini. Satu lagi, kalau dah baca dengan satu2 keadaan itu, kita tidak boleh suka2 ubah harakat lain kecuali setelah khatam dan nak mula bacaan baru. Selama ni aku baca Mad Jaiz 2 harakat dan Mad Wajib 4 harakat. Salah rupanya. Rasa macam dah betul. Bila baca depan ustaz, baru tahu banyak juga yang terlepas pandang. Tulah pentingnya belajar dan tazkirah.

Yang kedua tentang wajib Al-Ghunnah, yakni wajib dengung. Bab ni pun kadang2 terlepas pandang, mungkin kerana memandang remeh hukum in. Ustaz menegaskan bahawa ada sesetengah ulama yang menganjurkan untuk baca dengan 3 harakat semata2 untuk menunjukkan betapa pentingnya dengung ketika wajib ghunnah. Yang masyhurnya baca 2 harakat je.

WaLlaahu’alam.

3 comments:

hambaALLAH said...

salam..
ya ALLAH...ya RABBI...
terima kasih akh imran krn mengingatkan ana tntg tajwid yang perlu diperbetulkan dan dipelajari...
sesungguhnya masih byk yang perlu hamba belajar dlm mencapai bacaan yang baik dalam al-quran...
semoga diri ini dapat terus belajar dan terus belajar ilmu ALLAH yang luas ini...
insyaALLAH..
ALLAHUAKBAR!!!

najwa abdullah said...

salam...

selama ni sy pun bc mad jaiz 2 hrkt,mad wajib 4 hrkt.serius ingt mcm betul...

thanks b'kongsi ilmu

Ibnu Zaid said...

eh,ramai jgk yg bace mad jaiz 2 harakat..

aku pon same daa..

thanks meran..