Monday, February 2, 2009

Betulkan Niat Sebelum Tengok Berita

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Sekadar ingin melontarkan pandangan aku berkenaan situasi media massa (TV) sekarang. Dalam blog ni aku ada letak lambang boikot TV3, bukan kerana aku tak suka TV3 tapi aku benci berita TV3. Begitu juga TV1 punya berita.

Dulu aku cukup suka menonton buletin utama dan lain2 berita TV3 dan TV1, namun akhir2 ini aku makin lama makin meluat (lame doh benornye). Lalu aku terfikir, apakah tidak ada dosa buat diriku yang sering mendengar berita2 palsu , putar belit dan fitnah yang dimainkan oleh berita2 ini? Bukan semuanya fitnah, putar belit dan palsu, tapi kebanyakan darinya. Lebih2 lagi sekitar dan after 8Mac 2008. Kita kena berhati2 dengan semua ini agar tidak mendapat dosa 'free' akibat meyakini berita yang tidak benar tanpa menyiasat terlebih dahulu. Apatah lagi jika disebarkan berita tersebut.

"Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan." (Al-Isra:36)Orang yang menyebarkan fitnah nanti di dalam kubur akan diseksa Allah.

Perkara ini dapat dibuktikan melalui kisah yang diceritakan Rasulullah s.a.w. Suatu ketika Rasulullah s.a.w melalui dua kubur lalu baginda bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya penghuni dua kubur ini diseksa. Keduanya tidak diseksa kerana dosa besar. Adapun seorang daripadanya tidak bersuci daripada kencingnya dan yang satu lagi suka memfitnah. Kemudian Rasulullah s.a.w mengambil pelepah kurma yang basah dan memotong dua, lalu dipacakkan pada kedua-dua kubur terbabit sambil berdoa: "Semoga Allah meringankan seksaan atas keduanya selagi pelepah ini segar."

So, tengok berita takpe, dengan niat untuk mengetahui isu. Then, cari kesahihan berita tersebut. Moga2 kita semua terselamat daripada fitnah dan adu domba. Contoh berita fitnah: Penutupan tabika kemas di Perak, Kelantan dan Terengganu tak laksana hudud, dan lain2 lagi. banyak sangat, malas nak list kan. Jagalah diri saudara2 di zaman penuh fitnah ini. jauhilah juga pembawa2 berita yang tidak takut akan hukum Allah. Allah s.w.t dengan jelas menyebut, "fitnah lebih bahaya dari membunuh".

WaLlaahu'alam.

No comments: