Tuesday, February 17, 2009

Indahnya Islam..

BismiLlaahi WalhamduliLlaah

beberapa minggu ni aku sedang belajar tentang cacing dan bacteria yang boleh membawa penyakit dan mampu untuk menyebabkan kematian.

kebanyakan mode of infection adalah melalui pemakanan. Bukankah dalam islam kita diajar untuk membasuh tangan setiap kali makan? Bukankah kita disuruh untuk memilih makanan yang halaaalan toyyiban? Bukankah Islam amat menitik beratkan bab najis? Kebanyakan kes adalah disebabkan tangan tak dibasuh sebelum makan dan makanan tak dimasak sebaiknya.

Buat pengetahuan semua, pada wang kertas ataupun syiling sekalipun berkemungkinan besar terdapat telur cacing padanya. Then, bila makan tak basuh tangan, telur tu akan berjaya masuk dalam badan kita. Then, kenalah penyakitnya. Begitu juga dengan sayur, ikan, ayam yang tidak dibasuh sebaiknya.

telur cacing juga kebanyakannya keluar dari badan melalui najis, (feces), so mereka yang tak beristinjak dengan sempurna ada kemungkinan untuk menyebabkan infeksi kepada orang lain melalui telur cacing yang mungkin ada di tangan selepas istinjak.

banyak kalau nak cerita. Cumanya, poin yang nak ditekankan di sini, majoriti jangkitan disebabkan tidak jaga kebersihan sebaiknya.

Kebersihan itu sebahagian daripada iman.

WaLlaahu'alam.

1 comment:

Anonymous said...

saya tahu! itu trichuris trichura!
it s a nematode..hehe..seronok blaja microbe ni walupun lots of things to digest..chaiyok2 abu n ummu iffah! (iffah sgt comell:-))