Tuesday, February 3, 2009

Lemahnya Kita..

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Beberapa minggu ni aku ada belajar tentang cacing (term umum) yang berpotensi untuk menyerang badan manusia. Sebenarnya ada pelbagai bakteria (ratusan dan malah ribuan) yang boleh menyebabkan pembiakan cacing dalam badan manusia. Aku melihat bagaimana ngerinya gambar2 pesakit yang kena jangkitan ini, dan ada kes kematian yang apabila dibedah siasat, ada semangkuk cacing dikeluarkan daripada ususnya. Cacing gelang, nama saintifiknya ascaris lumbricoide. Cacing ni panjangnya boleh mencapai lebih 10cm.

Inna LiLlaahi Wa Innaa ilaiHi raaji'uun.

Sebab itu antara bukti kehambaan adalah banyakkan berdoa kepadaNya. Kebarangkalian kita dijangkiti virus dan bakteria atau kuman sangat tinggi sebenarnya. Mode of infections of bacteria are variety. Jadi, tak mustahil kita akan kena jangkitan apabila makan, ke tandas, main bola, gotong-royong dan lain2 lagi. So, sebab itu dalam Islam, kita dianjurkan untuk berdoa ketika keluar rumah, minta dijauhkan daripada perkara2 buruk. Dan pelbagai lagi doa2 yang diajar dalam Islam.

”... maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika Allah menolong kamu maka, tiada seseorangpun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)

”... dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan memberinya jalan keluar (dari kesulitan-kesulitan). Dan Allah akan memberinya rezeki dari sumber-sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah akan mencukupinya (dalam menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Tuhan itu melaksanakan kehendakNya. Sungguh Allah telah menentukan kadar dan masa bagi tia-tiap sesuatu.” (At-Thalak : 2 & 3)

Jadi, jangan pandang enteng kepada kesan doa dalam kehidupan kita. Begitu juga kesan tawakkal yang tinggi kepadaNya. Yakinlah kepadaNya, insyaAllah selamat daripada perkara2 buruk. Kalau kena sekalipun, anggaplah ia kifarah dosa2 kita deh.

Lastly, Allah berfirman (maksudnya): Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk (surah al-Baqarah: 186).

WaLlahu'alam

2 comments:

Uqbah Azam said...

salam ziarah
hmm...

nama melayu dia cacing kerawit eh?

abu 'iffah said...

bukan..cacing gelang