Saturday, November 8, 2008

Selamat Hari Lahir..



BismiLlaahi Wal HamduliLlah..

Terlambat pulak aku post ucapan hari lahir ke-21 buat isteriku tersayang, nurul mutmainnah binti yusof. Moga beliau terus kuat dan tabah dalam kancah pendidikan anak dan juga akademik.

Apabila menyebut berkenaan hari lahir, aku teringat tentang tazkirah yang pernah aku sampaikan buat peringatan kepada diriku dan kawan2 ketika majlis jamuan ringan hari lahir ku dan roomateku (abdul rahman al-azmi) time menginap di bilik ukc421 CFS IIUM.

Imam An-Nawawi, seorang cendekiawan Islam yang terkenal dengan kitabnya, Matan Arba'in, meninggal ketika baru berumur lingkungan 40 tahun. Dan ahli sejarah menyebut, jika dikumpul kitab-kitab karangannya, maka boleh muat satu kontena kapal. Menunjukkan betapa kecintaan beliau terhadap ilmu sangat mendalam, hingga tak sempat untuk berkahwin (tak macam aku.huhu..). Terasa jauhnya dan tingginya ilmu nya berbanding kita semua.

Then,aku teringat jua seorang ustaz di Madrasah Kubang Bujuk.Beliau habis syahadah (menghafal 30 juz Quran dan membacanya sekaligus di hadapan guru dengan tidak lebih 10 kesalahan. Bergantung kepada cara yang dilaksanakan oleh madrasah2 Quran) ketika berumur 10 tahun. Then, beliau dihantar oleh ayahnya belajar di Pakistan selama 10 tahun, tak balik ke Malaysia selama 10 tahun tersebut. Ketika pulang pada umur 21 tahun, beliau sudah dipanggil sebagai Mufti (menunjukkan ketinggian ilmu beliau) dan mula mengajar pada umur tersebut.

Lalu, bagaimana pula kita yang sudah mencecah umur 21 tahun ni? Agak2 apakah bidang ilmu yang kita mampu dan yakin untuk ajar kepada umum?..Maybe tidak ada. Semua ingat2 lupa. Jadikanlah peningkatan umur sebagai medan muhasabah, bukanlah medan untuk menunggu2 hadiah yang special ataupun menunggu mesej2 ucapan hari lahir, kerana ia hanyalah bersifat sementara, nilainya tidaklah setinggi nilai muhasabah diri.

Wallahu'alam.

2 comments:

hajarzainal said...

salam
sanah hilwah
nurul selalu nak umur yang diberkati
semoga bahagia sampai
ke syurga
salam untuk iffah dan ibu iffah

Huda said...

Selamat hari lahir teh ucapkan kat nurul.