Friday, March 27, 2009

Tadabburlah Ayat2 Nya..



BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Alhamdulillah, dapat satu lagi idea untuk meningkatkan ilmu tentang Quran. Aku perlu menulis sedikit tentang ayat2 yang aku baca, yang boleh dijadikan peringatan yang keras dan amat sesuai dengan keadaan manusia zaman kini.

Dengan menulis dan mencari, insyaAllah lama-kelamaan aku akan ingat ayat2 ini sebagai bekal untuk menelusuri jalan yang penuh liku ini. Jalan menuju redha ALlah tak seindah jalan menuju redha manusia, namun indahnya jalan ini hanya untuk mereka yang memandangnya dengan mata hati.

" Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan ugama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang ia telah usahakan (dari perbuatan yang buruk dan keji). Tidak ada baginya pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah. Dan jika ia hendak menebus (dirinya) dengan segala jenis tebusan, (nescaya tebusan itu) tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang telah mereka usahakan. Bagi mereka disediakan minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka kufur ingkar (semasa hidupnya) " (Al-An'aam, 70)

Banyak yang Allah ingatkan hamba2Nya, cuma kita yang kurang ambil perhatian dengannya.

WaLlaahu'alam.

No comments: