Friday, March 20, 2009

Muhasabah Untuk Diri


Classmates dan Guru Tahfiz ketika di Darul Quran
kenangan ketika rehlah tamat belajar

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

"Kata Umar bin Al Khattab : hisablah dirimu sebelum dihisab, dan timbanglah sebelum ia ditimbang, bila itu lebih mudah bagi kalian dihari hisab kelak untuk menghisab dirimu dihari ini..."

Maka tidak salah (malah satu keperluan) untuk kita kenang kembali peristiwa2 lama yang mempunyai 'nilai' yang boleh mengingatkan diri ini agar terus kuat dan istiqamah dalam sebarang halangan yang sedang dan bakal dihadapi.



Ini adalah kenangan ketika mula2 melangkah ke bumi Darul Quran. Pastinya dalam diri ketika itu penuh keazaman dan niat yang jitu untuk menggapai hasrat dan keinginan jiwaku selama ini. Namun, kadang2 kita terlupa akan peluang yang diberikanNya, hinggakan kita terleka dalam nikmat pemberianNya..




Ketika ini pula sejurus selepas pendaftaran, sesi bersama pentadbiran DQ dan mengangkat janji setia untuk melakukan sehabis baik sepanjang berada di DQ. Apakah sudah aku lakukan yang terbaik? Ruang yang ada sudah jauh ku tinggalkan 3 tahun yang lalu, namun peluang yang datang harus aku gunakan sebaiknya. Proses menghafal dan mengulang Quran tidak sesekali terhenti di DQ, sebaliknya wajib aku teruskan untuk sepanjang baki kehidupan yang ada.


Ini pula adalah sebahagian proses pembersihan minda dan hati ketika program orientasi pelajar yang berlangsung selama 5 hari; proses yang pastinya perit tetapi mendalam kesannya. Namun, kesan yang mendalam itu terkadang tidak mampu untuk memastikan diri ini istiqamah dalam menghadapi ujian kehidupan. Kerana ujian Allah tidak mengenal siapa aku, selagimana ia sesuai dengan keadaan diriku.

Tidak sedikit mereka yang tersentak dengan ujianNya, namun itulah tarbiyyah dariNya. Sebab itulah kita perlu melibatkan diri dengan majlis tazkirah dan program2 yang akan mengingatkan kita dari masa ke masa.



Khatam hafalan Quran tidak bermakna khatam Hafazan Quran. Kerana hanya mereka yang berjaya dalam hafazan Quran yang layak di gelar 'hafiz Quran'. Aku bagaimana? Apakah seluruh Al-Quran yang jumlah ayatnya 6236 ayat itu telah berjaya dihafaz? Masih jauh perjalanan ini; masih jauh cita-cita ini. InsyaAllah suatu hari nanti aku akan tetap pastikan bahawa diriku terpilih untuk dianugerahkan nikmat yang kucita2kan ini; Haafiz Quran, bukan sekadar menghafal.



Bersama nikmat ini datangnya AMANAH besar yang wajib aku tanggung sepanjang hayatku. Begitulah jua kehidupan ini. Nikmat hidup, datang bersamanya amanah untuk taat padaNya, dan tadbir urus dunia mengikut jalanNya. Nikmat Islam dan Iman, datang bersamanya amanah untuk dakwah dan menegakkan kalimah Tauhid agar berada di atas runtuhan jahiliyyah.

Nikmat belajar, datang bersamanya amanah yang besar untuk menyempurnakan tuntutan fardhu Kifayah untuk manfaat semua, bukan untuk diri sendiri. Nikmat adanya isteri, datang bersamanya tanggungjawab berat yang perlu aku pikul sebagai suami.Nikmat anak, datang bersamanya amanah yang sangat besar untuk mengenalkannya kepada Sang Pencipta Yang Maha Agung.

Kadang2, datang musibah. Alangkah beruntungnya mereka yang senantiasa tafakkur dalam musibah mahupun nikmat. Bukankah musibah itu tanda kasihnya Al-Khaaliq kepada makhlukNya? Kalau kita ternak kambing, bukankah cemeti yang kita gunakan untuk pukul kambing2 ini kerana bimbang keselamatan mereka?

Sekeping gambar, seribu manfaat; dengan syarat, lihat dengan mata hati, bukan mata nafsu.Renung2kan.

WaLlaahu'alam.

7 comments:

ANIEMZ said...

Salam akhi Imran..
Ramai tu je ke pelajar lelaki yang daftar kat DQ tu utk batch 2005?
Sebab cari2 muka kawan saye, tak der pun lam tu..hehe..

abu-iffah said...

ramai lagi sebenarnya, tapi tak masukkan sekali.tu classmate je.

ANIEMZ said...

oo.. camtu..sebab tgk muka bakal husband tak der dalam gambar tu.. hehe..

abu 'iffah said...

bila nak tamatkan zaman bujang? dengar2 dah dekat kan..moga berjaya dalam bahtera kehidupan.

ANIEMZ said...

hehe.. insya ALLAH 6 jun 2009 sebelah perempuan dan 9 jun sebelah lelaki.. ni dengar dari mane ni?? tau ke sape bakal husband saye??

abu 'iffah said...

tahu kot..student smaasza jgk kan, top student kan..dia pun masuk DQ jgk kan..takpelah,moga bahagia bersama..dengar dari mana? ada org bagitahu. kalu silap maaflah ye.tk

ANIEMZ said...

betul la tu sume..tak salah dah.. cume DQ kejap je sebab xcident kan.. rase2 org nye pun akhi imran tau kot.. mekaseh banyak2 ye..