Friday, March 27, 2009

Apakah Benar Ini Jalannya



BismiLlaahi Wal HamduliLlaah.

Pada suatu hari, ada seorang pelajar sekolah menengah begitu berminat untuk mengambil bidang perubatan di sebuah universiti tempatan. Setelah memperoleh result SPM yang memberangsangkan, dia mula bertanya kepada senior2 tentang realiti belajar di bidang perubatan.

Lalu banyak informasi dan pengalaman2 yang dikongsi oleh senior untuk dia ambil langkah persediaan dan memastikan dia turut berjaya menggenggam segulung ijazah yang tertera padanya Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery (MBBS).

Dipendekkan cerita, dia mula melalui jalan untuk mencapai hasratnya itu, lalu dia rasakan bahawa jalan itu berbeza dengan apa yag pernah diceritakan oleh senior2nya.

Dia merasa pelik. Kenapa tak susah sangat pun belajar. Biasa je. Lalu dia teruskan pelajarannya seperti biasa, dan mula mengatakan kepada dirinya, "betul lah ni, maybe sekarang senang kot ambik medic berbanding dulu. Kalau tak pun, mungkin aku budak pandai. Huhu"

Kemudian, tiba hari konvokesyen, dengan perasaan gembira dia menyambut segulung ijazah. Namun, dia tersentak...

" kenapa ijazah ni takde tulis MBBS pun? kenapa lain je perkataan ni? aku ambik ijazah lain ke ni???"

___________________________________________________


Manusia mudah alpa dan lalai dengan jalan yang mereka lalui. Barangsiapa yang ingin mengikuti jalan yang telah RasuluLlaah s.a.w lalui, pastinya mereka akan bertemu ujian2 dan rintangan2 yang berat, mirip dengan apa yang telah Baginda hadapi.

Ramai di kalangan kita yang masih syok dalam jalan sendiri. Kita tahu bahawa tidak ada pun ujian2 berat yang menimpa kita seperti mana yang diterima oleh para sahabat dan Baginda s.a.w sendiri, namun kita tetap meneruskan jalan ini, dek kesombongan dan perhambaan kepada nafsu sendiri.

Maka, tak mustahil kita akan jadi seperti analogi di atas. Tatkala dihimpunkan di akhirat kelak, kita mula menggelabah mencari RasuluLlaah s.a.w untuk meminta syafaatnya. Namun, ketika itu baru kita tersedar bahawa kita sebenarnya tidak mengikuti pun jalan kehidupan sebenar yang baginda telah tunjukkan.

Moga kita tak tergolong dalam golongan mereka yang rugi di akhirat kelak. Ayuh, bangunlah dari mimpi kita, terjunlah ke jalan kehidupan yang Baginda telah tunjukkan.

Baginda pernah berpesan "aku tinggalkan kepada mu 2 perkara, kamu tidak akan sesat selagimana kamu berpegang dengan kedua2nya; yakni Kitab Allah dan sunnah RasuluLlaah"

- aku menulis untuk diriku; diriku adalah seperti dirimu jua-

WaLlaahu'alam.

No comments: