Tuesday, December 16, 2008

Sekadar Perkongsian

BismiLlaahi Wal hamduliLlaah..

Just now, i was giving a short tazkirah in my class about the relationship between brothers and sisters. I have no intention to offense anybody or to underestimate those who have already had a couple.

1. Point pertama tentang penjagaan dalam bab mesej SMS. Perkara ini sangat bahaya jika tidak dikawal sebaiknya kerana melalui mesej, macam2 prognosis yang akan berlaku. Kita boleh ajak dating hanya melalui SMS. Bergurau pun guna SMS. Aku akui, sukar bagi pasangan yang belum berkahwin untuk control SMS, but try to protect from harmful prognosis in the future.

2. Aku menyentuh tentang apa yang aku belajar di SHAMS tentang batas dan cara berhubung antara bro & sis. Aku bukan bermaksud untuk menghukum bahawa cara berhubung yang biasa kita buat sekarang ini tidak selari dengan syarak. Dan aku bukan juga mengajak rakan2 untuk implement cara tersebut, kerana ia hanyalah pendidikan awal yang aku terima, basic understanding, bentuknya adalah protective. Macam mak ayah tak bagi anak2 kecik dia kuar mandi pantai ngan kawan2. Tak boleh ke nak mandi pantai? Boleh, tapi basic understanding nya, mandi pantai kena hati-hati, jaga-jaga sebab prognosisnya boleh bawa maut, lemas.

So, Apa yang aku cuba sampaikan adalah, kita perlu mempunyai asas dan kefahaman yang kukuh tentang batas perhubungan bro & sis supaya kita boleh jaga diri daripada fitnah pada hati. Aku pun kalau berbincang or bercakap dengan sister, cakap berdepan je, biasa je. Cumanya, aku sentiasa pastikan diri aku aware bahawa muamalat kena jaga, jika ada something yang aku rasa tak selesa, maka aku tahu apa yang perlu aku buat. Pointnya? Pastikan ada asas yang kukuh dalam bab muamalat bro & sis.

3. Point ketiga, tentang perkahwinan. Aku tahu, ramai juga di kalangan rakan2ku yang ingin menamatkan zaman bujang, tapi ibu bapa tak izin. Apa yang boleh buat? Dalam Quran sebut, apabila kamu berazam (berusaha), maka bertawakkal lah kepada Allah. Jika niat betul, solat dan doa banyak2, tawakkal, dan Allah akan buka jalan mengikut ilmuNya yang maha Luas.

So, maaf jika ada yang terasa. I'm quite nervous actually and i not fully prepared to talk about that issue. Take it as a sharing moment from me. Sorry.

Wallahu'alam.

6 comments:

Hilmi said...

apakah itu prognosis?

abu 'iffah said...

huhu..medical term..saje nak gune..maknanye kesan akan datang, prediction apa yang kemngkinan besar berlaku.. kalu dlm medic, cth prognosis kepada cancer final stage; death..saje je.

FiSHY@iKe said...

Congrats bro, although it is just an impromptu tazkirah, but you manage to tackle the subject in an orderly manner that made many people may think about it in the future (although they think about it for a moment pun, its a good start for anyone to make changes aite?). Hal ni dah lame sangat dah diperbincangkan dengan hangatnye ana rase but the thing is, people (Ana pun kadang2) tend to discard the topic in the end without even coming to a conclusion (betul tak?) Looking forward for your tazkirah regarding this manner in the future insyaAllah, salam... :D

Hilmi said...

owh..maklum la..kita ni bdk engineer.mane nk phm istilah medic ni..nway,thanks.

Anonymous said...

bagus tazkirah tu..
em...ramai yg leka dlm bab ni..
yg bergelar "ustaz ustazah" pun turut sama...

abu 'iffah said...

yup..yg bergelar 'ustaz ustazah' pun sama..kita semua manusia..mudah lupa. sbb tu perlunya peringatan.but before that, sbnrnya saya sndiri pun tak selesa jika digelar 'ustaz' hany kerana prnah belajr kat DQ..Title ustaz means a lot, not just studying in DQ..thanks (^-^)