Saturday, May 3, 2008

Quran Is The Book Of Science?

BismilLaahi WalhamdulilLaah...

Dalam satu kelas UNGS ketika short sem di Pusat Asasi UIAM, pensyarah mengeluarkan satu kenyataan; “Quran is not a bookof science but it is a book of sign”. Maka saya terus mengaitkan kenyataan ini dengan apa yang telah saya pelajari selama ini. Alam ciptaan Allah bukan semata-mata untuk menyenangkan kehidupan kiat tetapi membawa maksud dan tujuan yang lebih besar dari itu; untuk kita renung dan fikir tentang kehebatan Sang Pencipta. Di sini saya bawakan 2 ayat Quran yang mengajak kita untuk terus berfikir tentang alam ini:

164. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. ( Al-Baqarah)

190. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. (Ali-Imran)

Maka, dalam blog saya ini, saya ingin membawa pembaca-pembaca sekalian untuk memanfaatkan akal yang Allah pinjamkan untuk kita bagi memikirkan tentang kehebatan Allah melalui penciptaan alam semesta. Jika anda berada dalam apa bidang sekalipun, pastinya ia mampu dikaitkan dengan kebesaran Allah. Sebagai contoh, jika anda berada dalam bidang fizik, pastinya banyak fenomena-fenomena yang mengagumkan anda seperti fenomena frekuensi yang meruntuhkan jambatan suatu ketika dahulu fenomena Tsunami yang menggegarkan dunia. Hanya mereka yang berfikir mampu berjaya di dunia dan akhirat. Wallahu’alam.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum.
haa,tjuk artikel ni baru je masuk dalam prekse FIM bru2ni..
da dapat daa jawapan lgkap.
syukran.