Monday, July 20, 2009

Tidak Sempurna Iman..

Rumah atau pondok kecil?

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Sabda Nabi Saw bermaksud:"Tidak beriman seseorang kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti mengasihi dirinya sendiri" (Riwayat Bukhari & Muslim)

Hadith ini adalah hadith yang biasa kita dengar apabila menyebut berkenaan ukhuwwah dalam Islam.

Aku merasa terpanggil untuk berkongsi tentang perkara ini apabila lecturer dalam kelas pada minggu lepas menceritakan tentang masalah seorang saudara kita, Mohd Ridhuan Wong Bin Abdullah, yang tinggal dalam sebuah rumah kecil di tengah2 bandar besar, Kuantan.

Beliau memeluk Islam sejak tahun 2002.


Inilah rupa rumah saudara kita

Beban beliau bertambah dengan bebanan anaknya yang menghidap penyakit jantung berlubang (perimembranous ventricular septal defect) yang memerlukan kos pembedahan RM 18000.00. Anaknya juga menghidap masalah kekurangan G6PD dan perkembangan tak normal (G6PD deficiency and developmental delay)


Ruang di dalam rumah beliau. Segala-galanya di sini

Maka, apa peranan kita? Beliau sudah berusaha memohon di pelbagai tempat, termasuk JAIP, JKKK, ADUN dan lain-lain lagi, namun belum dapat menampung kos pembedahan tersebut.

Belum ditambah dengan kos sara hidupnya. Beliau hanya bekerja cari barang2 terbuang dan jual, dengan kudrat yang ada dan basikalnya, beliau hanya mampu memperoleh paling banyak RM500 sebulan.

AlhamduliLlaah, setelah dibuat pungutan derma kilat dalam batch kami, kami berjaya mengumpul sebanyak RM1650.00 dan telah diserahkan kepada beliau. Banyak lagi usaha yang bakal dijalankan untuk membantu, namun sukar sekiranya hanya sesetengah kelompok sahaja yang membantu.

Jika ingin ziarah dan menderma, rumahnya terletak di belakang Perumahan Seri Teruntum, jalan teruntum 79. Rumahnya tidak beralamat.

Jika ada yang ingin menyumbang, boleh salurkan ke Bank Nasional (GIRO) 0610029000202431 (Mohd Ridhuan Wong Bin Abdullah, 550516-06-5435)

Bantulah beliau, agar tenang iman beliau dan bertambah kuat pegangan beliau terhadap Islam.

Wassalam

No comments: