Wednesday, July 8, 2009

Binalah Mahligai Yang ALlah Redha


BismiLlaahi Wal hamduliLlaah

Sepanjang bulan jun yang lalu, tidak kurang daripada 5 walimatul-'urus telah selamat dilaksanakan. Maklumlah, dah sampai seru. Ada pula yang bakal melangsungkan pernikahan akhir bulan ini, awal bulan ogos pun ada. Moga berjalan lancar lah semuanya.

Namun begitu, suka untuk aku kongsikan pengalaman ketika mengambil kursus nikah yang wajib diambil oleh setiap bakal pengantin. Ketika itu aku masih menuntut di pusat asasi UIAM petaling jaya.

Teringat ketika waktu rehat petang, selepas kuliyah tentang aqidah. Masuk waktu asar, aku tertanya2, kat mane nak solat?

Aku tanya pada penganjur, " nak solat asar kat mana ni?"

Katanya, " surau kat bawah"

Lalu aku bergerak ke bahagian bawah bangunan dan tanya kepada guard dan alhamduliLlaah ditunjukkannya surau.

"hmm, jauh betul surau ni", aku bermonolog sendirian.

Memang jauh, letaknya di tempat letak kereta dan aku menunaikan solat asar sorang2 je kat situ. Aku terfikir, mana orang lain?

Siap solat, aku naik ke atas, ke tempat kursus dan aku melihat ustaz yang menyampaikan kuliyah tadi sedang menunaikan solat jugak, atas surat khabar dalam bilik kecil.

Ah, kesian betul ustaz ni. Tapi takpelah, kurang2 ada jugak tempa nak solat. Lalu aku memandang sekeliling. Peserta2 kursus sedang rancak berbual dengan pasangan masing2 sambil menyantap kuih yang disediakan untuk minum petang.

__________________________________________

Sedih. Kecewa. Marah. Itulah perasaan aku ketika itu. Tak solat pun mereka ni sebenarnya. Dahlah berkepit dengan pasangan macam sudah sah jadi suami isteri. Penganjur pun dua kali lima, sama2 berdosa sebab tak sediakan ruang solat dan tak arahkan mereka solat.

Aku? Aku pun berdosa sebab tak cegah kemungkaran ini. Itulah pentingnya keberanian dalam dakwah, yang wajib didasari oleh jiwa yang bersih dan ikhlas.

Namun, apa2 pun, aku cukup marah dan geram kerana ini adalah kursus untuk membina keluarga2 muslim yang bakal menjadi medan kelahiran generasi2 muslim akan datang.

Kalau begini keadaannya, tak hairanlah aku dengan masalah2 anak2 muda zaman moden ini. Buat mereka yang bakal mengikuti kursus nikah, kalau ada yang tak kena, beranikanlah diri untuk menegur pihak penganjur,k.

WaLlaahu'alam.

1 comment:

teh said...

betul tu yan, spatutnya bab didikan islam pon patut diterapkan dalam kursus tu, bukan cara pemakanan ngn hubungan suami isteri je. Sebab tu kursus kahwin tu tak begitu mmberi kesan jangka panjang yg baik.