Friday, May 8, 2009

Ghazwah Al-Fikri Yang Semakin Hebat!



BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Akhir-akhir ini, serangan pemikiran yang dilancarkan semakin hebat, malah individu yang memegang title "Muslim" turut sama tergolong dalam tentera-tentera bawahan yang secara langsung dan tidak langsung membantu tentera-tentera atasan perang pemikiran ini.

Masih ingatkah kita tentang kenyataan2 dan cadangan2 pihak2 tertentu mahupun pemimpin2 muslim yang cuba memberikan pendapat dan idea tentang sesuatu masalah dalam masyarakat yang jelas menunjukkan kedangkalan mereka berfikir?

Pada 2 tahun lepas, apabila dibincangkan tentang penularan AIDS akibat daripada seks bebas, maka datang idea dan cadangan daripada pemimpin masyarakat untuk memberikan kondom percuma. Nasihat tok guru diketepikan.

Baru-baru ini, apabila dibincangkan tentang masalah remaja, keluar kenyataan dari mulut seorang menteri; bahawa ibu bapalah yang paling bertanggungjawab dalam bab ini, kerana anak2 banyak bersama mereka.

Bukankah anak2 remaja sekarang banyak masa mereka di sekolah? Bersama rakan2 dan guru2 mereka. Bukankah pendidikan memainkan peranan untuk membentuk remaja? Mengapa tanggungjawab hanya diletakkan kepada ibu bapa? Bagaimana dengan media yang tidak membina jiwa dan pemikiran kami sebagai remaja?

Mengapa media terus-menerus menghidupkan serangan hedonisme? Mengapa pendidikan terus-menerus dikongkong oleh serangan sekularisme?

Sama-sama kita fikirkan. Yang pasti, semua bertanggungjawab dalam bab menjaga agama dan akal, kerana ianya adalah elemen dalam Maqaasid As-Syar'iyyah.

Disini, suka untuk aku sebutkan elemen2 penting dalam strategi musuh Islam untuk menjayakan Ghazwatul-Fikri mereka.

1. Tasykik, iaitu menimbulkan keraguan dalam jiwa kaum muslimin terhadap agamanya.
2. Tasywih, iaitu pengaburan. Caranya dengan memberi gambaran salah tentang Islam untuk mengaburkan kaum muslimin tentang Islam sebenar.
3. Tadzwiib, iaitu pelarutan, mencampuradukkan atau talbis antara pemikiran dan budaya Islam dengan pemikiran dan budaya Jahiliyah (kufur).
4. Taghrib, atau pembaratan (westernisasi), iaitu mendorong kaum muslimin untuk menyenangi dan menerima pemikiran, kebudayaan, gaya hidup dan apa saja yang datang dari Barat.

Selamatkan diri dalam medan perang ini. Jangan mengalah. Seperti kata Presiden UMNO dalam ucapannya ketika perhimpunan agung yang lepas, "berubah atau rebah". Walaupun mereka tak berubah2, tapi pastikan kita yang berubah. Kerana mereka adalah penguasa buat masa ini, maka segala tindak-tanduk mereka akan memberi kesan kepada kita. Biarkan mereka rebah, kita mesti berubah.

WaLlaahu'alam.

2 comments:

Hafizuddin An-Nuri said...

assalamualaikum...

biar kita BERUBAH kerana pemikiran sentiasa mengikut keadaan dan apa yang dipelajari...

kita mestikan mereka UMNO/BN REBAH kerana dasar perjuangan mereka sudah jelas ingin mengkhianati ISLAM...

KITA JATUHKAN UMNO...KITA DA'WAH AHLI UMNO...KITA NAIKKAN ISLAM MELALUI PAS!!!

ALLAHUAKBAR!!!

lailafillah said...

salam..betul tu akhi.. biar mereka tak berubahb aslkan kite berubah then mereka rebah..^^insyaAllah.