Monday, May 4, 2009

Bila Nak Update??


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Bulan April menunjukkan penurunan dalam artikel yang aku tulis dalam blog. Apa dah jadi? Itulah sukarnya istiqamah. Kadang2 kita suka mengkambinghitamkan "SIBUK" sebagai sandaran untuk tidak melakukan satu perkara. Sedangkan di bulan April, aku mempunyai waktu sebenarnya untuk menulis; bukankah aku ada cuti seminggu?

Muhasabah perlu ku lakukan untuk memastikan di mana silapnya dan bagaimana aku perlu atasi.

1. Aku masih ingat pesanan beberapa insan yang sibuk tetapi mampu catch up dengan pelbagai perkara; pen dan buku mesti ada bersama diri, walau di mana anda berada. Yup. Aku akui. Idea untuk menulis datang tak mengira waktu. Namun, kerana tidak ditulis, maka hilang idea. Then, mulalah merungut takde idea nak tulis tentang apa sedangkan di luar sana terhidang lambakan isu yang perlu diberi perhatian; samada untuk manfaat semua mahupun hanya untuk mengasah bakat menulis.

2. Jadual yang khusus. Sebelum ini dan hingga ke saat ini, aku masih tidak memperuntukkan masa yang khas untuk menulis. Aku cuma menulis tatkala aku merasakan ada masa terluang dan aku berada di depan komputer yang ada internet. Jarang sekali aku menulis di rumah. Apa maksudnya? Internet sebagai motivasi dan penggerak untuk menulis. So, carilah motivasi lain!.

3. Menulis memerlukan ilmu. Aku suka merujuk jika menulis. Internet menjadikan penulisanku siap dengan cepat kerana mudah untuk mencari rujukan jika keliru. Namun, ia bukan alasan. Mudah sahaja. Tulis dahulu artikel, apa2 yang was-was, rujuk kemudian!

Lastly, momentum perlu dikekalkan. Walaupun ilmu kurang, insyaALlah dengan menulis akan bertambah ilmu, kerana ia akan memaksa dirimu untuk membaca. Melainkan jika kamu hanya menjadikan blog sebagai medan meluahkan perasaan dan berkongsi pengalaman, tanpa dikaitkan dengan fakta ilmia. Selitkan ilmu daripada sirah@tafsir@sejarah@ekonomi@perubatan@teknologi dan apa2lah untuk setiap perkongsian, walaupun hanya sepatah, insyaALlaah berguna.

WaLlaahu'alam

No comments: