Tuesday, January 20, 2009

Teruskan Usaha Boikot!!

BismiLlaahi Wal hamduliLlaah

Patutnya sekarang nak cari bahan untuk PBL, tapi entah hati ni rase nak tulis lagi dan lagi tentang Palestin setelah terbaca artikel tentang luahan hati seorang sahabat. Beliau sedih melihat muslim di Malaysia masih membeli produk2 yang ada kaitan dengan israel, especially yang famous2 seperti McDonald, KFC, Maggi, Kit Kat, Colgate, Coca cola dan lain2 lagi.

Beliau menyebut, ada yang membeli menjawab, "alaah, apalah sangat, aku tak beli ni pun bukannya efek sangat pada ekonomi israel, kuat jugak. Baik aku beli je, takde kesan pun". Amboi, lancarnya lidah kita memberikan alasan hanya kerana ingin turuti keinginan nafsu kita.

Apalah sangat pengorbanan seciput yang kita buat berbanding penderitaan rakyat Palestin. Apakah itu pun kita still tak mampu nak berkorban? Aku ingin tegaskan kepada saudara2ku bahawa kesan boikot sebenarnya besar, jika ada kesatuan antara kita semua. Paling penting, perlu ada rasa sayang yang mendalam terhadap saudara kita di Palestin. Rasanya ramai yang pernah dengar kisah zaman dahulu, bagaimana seorang raja meminta rakyatnya membawa sesudu madu untuk diisi kedalam balang. Akhirnya, balang tersebut hanya penuh dengan air. Kenapa? Semua fikir, "alaah, aku sorang je letak air, bukan ada efek pun". Nah, macam tu lah perangai kita.

Tenunglah gambar2 penderitaan saudara mara kita di Palestin dengan mata hati. Teruskan boikot selagi mana ada alternatif. Mee segera, Mamee ada. Air milo? Vico ada. Ayam goreng? Gi je kat pasar. Burger? Buat sendiri je, lagi jimat. Ubat gigi? Berlambak2 yang muslim punya.

Yang susah, contohnya susu bayi. Aku cuba cari yang bukan amerika punya produk, tak jumpa. Semuanya keluaran syarikat USA, walaupun susunya dari new zealand.

So, selagi ada pilihan, buat pilihan yang Muslim or yang tiada kaitan USA dan israel.

WaLlaahu'alam.

No comments: