Tuesday, May 19, 2009

Ingin Berubah?


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Satu poin yang aku dapat time mengikuti kuliyah maghrib ayah hari tu berkenaan cara2 untuk membuang sifat mazmumah dalam diri. Antara yang disebut, yang pertama adalah taubat. Namun, kita termasuk aku sering terlepas pandang aspek yang cukup penting selain daripada taubat: mendekati majlis ilmu dan bergaul dalam satu kelompok yang baik.

Ramai orang yang sering menyebut, "aku ingin berubah, aku insaf dan nak ubah perangai aku". Namun, sering jua kedengaran dari mereka ini, "aku tak dapat berubahlah, susah. Dulu dah insaf, tapi tak dapat jugak nak ubah.

Maka, di mana silapnya? Itulah pentingnya mendekatkan diri dengan suasana agama, kerana iman kita sekarang adalah iman suasana. Betul tak? Aku pun begitu. Bila duduk dalam kelompok usrah, terlibat dengan aktiviti agama, maka terasa diri ini terjaga. Apabila jauh, berada dalam musim cuti tanpa aktiviti agama, kadang2 diri ini mula lalai.

RasuluLlaah s.a.w. sudah berpesan:
" Sesungguhnya syaitan itu serigala kepada manusia, seperti serigala kambing juga. Dia menangkap mana-mana yang jauh dan terpencil. Maka janganlah kamu memencilkan diri dan hendaklah kamu berjamaah dan mencampuri orang ramai serta menghadiri masjid."

“Barangsiapa yang memecahbelahkan, maka ia bukan daripada kalangan kami. Rahmat Allah berada bersama-sama dengan jamaah, dan sesungguhnya serigala hanya memakan kambing yang menyendiri”


So, jika ingin berubah, carilah suasana yang kondusif, kerana kita semua hanyalah hamba yang lemah. Mengikuti usrah dan halaqah sahaja pun sudah mencukupi sebenarnya; dengan syarat, istiqamah.

Wassalam.

Wednesday, May 13, 2009

Perkembangan Iffah

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Melihat, memerhati dan mengikuti perkembangan dan proses pembelajaran anak sendiri sememangnya memberikan pengalaman baru dan berbeza untuk diriku. Ketawa ada. Kagum pun ada. Maklumlah, dah jatuh, menangis, buat lagi. Itulah kehebatan kanak2.

video

Iffah mula belajar makan biskut. Tapi tak habis pun, bersepah je banyak. Sekarang dah tak suka sangat biskut, tapi suka makanan2 lain. Favourite iffah mee sup, macam abah dia. Hehe.


video
Iffah masa belajar merangkak. Masa ni tak pandai lagi merangkak, tapi pandai merangkak-berenang. Macam berenang kuak dada. Huhu. Tapi sekarang dah pandai merangkak. Mujur sempat rakam hari tu video ni.


video

Dan ni pulak time iffah berdiri menyandar kat dinding. Dia takut, tapi hepi. Bukan senang nak dirikan iffah kat dinding sebenarnya. Sekarang lagi susah, sebab dia dah set dalam minda dia," kalau ibu dan abah aku letak aku dekat dinding ke, menyandar kat katil ke, mesti nak suruh aku berdiri. So, kena duduklah".. Jadi, sekarang, tiap kali nak buat macam ni, pasti iffah akan bengkok kan kaki. That's the way baby learn.

Wassalam.

Tuesday, May 12, 2009

Hmmmmmmmmmmmm...

Zambry compares himself to Mandela, Gandhi

By CLARA CHOOI, from Star Online

IPOH: Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, whose nearly three-month tenure as mentri besar was ruled illegitimate by the Kuala Lumpur High Court on Monday, has likened himself to Nelson Mandela and Mahatma Gandhi.

Warning Pakatan Rakyat not to under-estimate him, he said the High Court’s “shocking decision” did not mean he would give up the fight.

“To me, losing the mentri besar post will not reduce my fighting spirit in upholding the truth.

If reinstated Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin and his “friends ... assume that the High Court’s decision will dampen my spirit, then they have read me wrong,” he said in a blog entry early Tuesday morning.

He said a person did not need to hold a post in his struggle to uphold the truth, and likened the recent struggles faced by him and his “comrades from the Barisan Nasional” to those endured by politicians like Nelson Mandela and Mahatma Gandhi.

“Nelson Mandela sacrificed his freedom for 27 years in order to free South Africans from the grip of ‘apartheid.’

“Gandhi also sacrificed his life for the sake of India’s independence and so his people would be able to live without caste or religious boundaries,” he said.

Dr Zambry said however that it was lucky for him that his struggles had not caused him physical harm or loss of freedom.

“I only had to withstand the negative perceptions that Nizar and his people have created of me and the Barisan’s image.

“I know it will be hard to change such perceptions for their accusations are all over the Internet,” he said.

He also accused Pakatan Rakyat of being “greedy,” expressing disbelief at Pakatan’s “swift way of moving back into power,” especially the way they had reported to work at the state secretariat at 7:15am Tuesday, saying this was part of their “tyranny.”

Dr Zambry also reiterated that he accepted the High Court’s decision with an open heart and vowed that he would not question it.

“I will not be like the Pakatan which practises ‘selective justice’ by only accepting the decisions that favour themselves and rejecting those that do not,” he said.

Dr Zambry also maintained that the Federal Court’s decision that Speaker V. Sivakumar had no right to suspend him and his six executive councillors still held, although the High Court ruled that Nizar was the rightful mentri besar.

(http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/5/12/nation/20090512124751&sec=nation)

___________________________________________

Tersenyum sendirian aku membaca berita ini.

Wassalam

Monday, May 11, 2009

Selamat Hari Ibu!

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah.

Selamat hari ibu ku ucapkan buat mama ku tercinta, Puan Khlipah Ibrahim. Moga terus dirahmati ALlah dan terima kasih atas segala jasa mama selama mendidikku menjadi insan berguna di dunia dan akhirat.

Wassalam

Dari Mana Dia Belajar?

video
BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Dalam Quran, ALlah menegaskan bahawa "sesungguhnya manusia itu Aku jadikan dalam sebaik-baiknya bentuk".

Melihat dan memerhati perkembangan seorang manusia selama hampir 9 bulan, sejak lahir hingga sekarang, memberikan pengalaman yang baru dan berbeza buatku. Aku memandang anak kecilku Iffah Mardhiyyah dari pelbagai perspektif. Setiap perspektif pastinya akan memberikan pengajaran dan manfaat yang berbeza.

Jika melihat dari kacamata seorang abah, maka aku patut jiwai perasaan mama dan baba ku dalam membesarkan ku selama ini.

Jika aku lihat dari sudut seorang masyarakat, maka aku patut rasai bahawa aku inginkannya menyumbang untuk manfaat masyarakat.

Jika aku memandangnya dari sudut pemimpin, maka aku patut rasai bahawa dialah bakal pemimpin yang jauh lebih bagus daripada aku.

Jika aku melihat dari sudut pejuang Islam, maka aku wajib memenuhi didikan asasnya agar mampu menjadi rantai penyambung perjuangan Islam di bumi ini.

Jika aku memandangnya melalui kaca mata seorang hamba, maka aku patut melihat refleksi kehebatan Sang Penciptanya.


Kita tealh disuruh oleh ALlah untuk menggunakan akal yang diberikan untuk memerhati refleksi kehebatanNya pada makhluk2 Nya, malah berkali-kali disebut dan ditekankan kepentingan "observation", yakni memerhati dengan sungguh-sungguh terhadap ciptaanNya


Firman ALlah, "Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

Jika melihat perkembangan Iffah, sememangnya aku wajib kagumi kehebatan ALlah mengatur perkembangan hamba-Nya. Dari mana dia belajar?

WaLlaahu'alam.

Friday, May 8, 2009

Ghazwah Al-Fikri Yang Semakin Hebat!



BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Akhir-akhir ini, serangan pemikiran yang dilancarkan semakin hebat, malah individu yang memegang title "Muslim" turut sama tergolong dalam tentera-tentera bawahan yang secara langsung dan tidak langsung membantu tentera-tentera atasan perang pemikiran ini.

Masih ingatkah kita tentang kenyataan2 dan cadangan2 pihak2 tertentu mahupun pemimpin2 muslim yang cuba memberikan pendapat dan idea tentang sesuatu masalah dalam masyarakat yang jelas menunjukkan kedangkalan mereka berfikir?

Pada 2 tahun lepas, apabila dibincangkan tentang penularan AIDS akibat daripada seks bebas, maka datang idea dan cadangan daripada pemimpin masyarakat untuk memberikan kondom percuma. Nasihat tok guru diketepikan.

Baru-baru ini, apabila dibincangkan tentang masalah remaja, keluar kenyataan dari mulut seorang menteri; bahawa ibu bapalah yang paling bertanggungjawab dalam bab ini, kerana anak2 banyak bersama mereka.

Bukankah anak2 remaja sekarang banyak masa mereka di sekolah? Bersama rakan2 dan guru2 mereka. Bukankah pendidikan memainkan peranan untuk membentuk remaja? Mengapa tanggungjawab hanya diletakkan kepada ibu bapa? Bagaimana dengan media yang tidak membina jiwa dan pemikiran kami sebagai remaja?

Mengapa media terus-menerus menghidupkan serangan hedonisme? Mengapa pendidikan terus-menerus dikongkong oleh serangan sekularisme?

Sama-sama kita fikirkan. Yang pasti, semua bertanggungjawab dalam bab menjaga agama dan akal, kerana ianya adalah elemen dalam Maqaasid As-Syar'iyyah.

Disini, suka untuk aku sebutkan elemen2 penting dalam strategi musuh Islam untuk menjayakan Ghazwatul-Fikri mereka.

1. Tasykik, iaitu menimbulkan keraguan dalam jiwa kaum muslimin terhadap agamanya.
2. Tasywih, iaitu pengaburan. Caranya dengan memberi gambaran salah tentang Islam untuk mengaburkan kaum muslimin tentang Islam sebenar.
3. Tadzwiib, iaitu pelarutan, mencampuradukkan atau talbis antara pemikiran dan budaya Islam dengan pemikiran dan budaya Jahiliyah (kufur).
4. Taghrib, atau pembaratan (westernisasi), iaitu mendorong kaum muslimin untuk menyenangi dan menerima pemikiran, kebudayaan, gaya hidup dan apa saja yang datang dari Barat.

Selamatkan diri dalam medan perang ini. Jangan mengalah. Seperti kata Presiden UMNO dalam ucapannya ketika perhimpunan agung yang lepas, "berubah atau rebah". Walaupun mereka tak berubah2, tapi pastikan kita yang berubah. Kerana mereka adalah penguasa buat masa ini, maka segala tindak-tanduk mereka akan memberi kesan kepada kita. Biarkan mereka rebah, kita mesti berubah.

WaLlaahu'alam.

Monday, May 4, 2009

Bila Nak Update??


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Bulan April menunjukkan penurunan dalam artikel yang aku tulis dalam blog. Apa dah jadi? Itulah sukarnya istiqamah. Kadang2 kita suka mengkambinghitamkan "SIBUK" sebagai sandaran untuk tidak melakukan satu perkara. Sedangkan di bulan April, aku mempunyai waktu sebenarnya untuk menulis; bukankah aku ada cuti seminggu?

Muhasabah perlu ku lakukan untuk memastikan di mana silapnya dan bagaimana aku perlu atasi.

1. Aku masih ingat pesanan beberapa insan yang sibuk tetapi mampu catch up dengan pelbagai perkara; pen dan buku mesti ada bersama diri, walau di mana anda berada. Yup. Aku akui. Idea untuk menulis datang tak mengira waktu. Namun, kerana tidak ditulis, maka hilang idea. Then, mulalah merungut takde idea nak tulis tentang apa sedangkan di luar sana terhidang lambakan isu yang perlu diberi perhatian; samada untuk manfaat semua mahupun hanya untuk mengasah bakat menulis.

2. Jadual yang khusus. Sebelum ini dan hingga ke saat ini, aku masih tidak memperuntukkan masa yang khas untuk menulis. Aku cuma menulis tatkala aku merasakan ada masa terluang dan aku berada di depan komputer yang ada internet. Jarang sekali aku menulis di rumah. Apa maksudnya? Internet sebagai motivasi dan penggerak untuk menulis. So, carilah motivasi lain!.

3. Menulis memerlukan ilmu. Aku suka merujuk jika menulis. Internet menjadikan penulisanku siap dengan cepat kerana mudah untuk mencari rujukan jika keliru. Namun, ia bukan alasan. Mudah sahaja. Tulis dahulu artikel, apa2 yang was-was, rujuk kemudian!

Lastly, momentum perlu dikekalkan. Walaupun ilmu kurang, insyaALlah dengan menulis akan bertambah ilmu, kerana ia akan memaksa dirimu untuk membaca. Melainkan jika kamu hanya menjadikan blog sebagai medan meluahkan perasaan dan berkongsi pengalaman, tanpa dikaitkan dengan fakta ilmia. Selitkan ilmu daripada sirah@tafsir@sejarah@ekonomi@perubatan@teknologi dan apa2lah untuk setiap perkongsian, walaupun hanya sepatah, insyaALlaah berguna.

WaLlaahu'alam