Thursday, December 31, 2009

Apakah Kita Bersama-sama Al-Munaafiquun?..


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah..

Amaran ALlah terhadap kelompok munafik sangat keras sepertimana firmannya:

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sesiapa pun yang boleh menolong mereka.”

(surah annisa', ayat 145)

Rasulullah SAW pernah bersabda mengenai ciri-ciri orang munafik. Pada orang munafik yang biasa2 ada satu ciri, sedangkan munafik yang tulen memiliki ketiga-tiganya. Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut

  1. Bila berbicara selalu bohong.
    Orang seperti ini tidak boleh dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkannya. Seringkali apa yang dibicarakannya bukanlah apa yang ada dalam hatinya, namun tidak lebih hanyalah pemanis kata untuk menarik sokongan dan simpati orang kepada mereka.
  2. Bila berjanji, tidak ditepati
    Orang munafik sukar untuk diyakini mahupun dipercayai janji-janji yang ditabur. Seringkali janji itu manis sifatnya, namun pahit jua pelaksanaannya. Orang yang menaruh harapan terhadap janji itu seringkali hampa dan sakit hati.
  3. Bila diberi kepercayaan selalu khianat.
    Orang munafik amat bahaya jika diberikan kepercayaan atau amanah. Setiap kali amanah diberikan kepada mereka, ianya selalu dikhianati.

Semoga Allah SWT sentiasa melindungi kita dari sifat-sifat munafik dan kejahatan orang-orang munafik. Jangan berikan sokongan anda kepada kelompok2 yang bersifat seperti ini.

_____________________________________________________

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).”

(surah annisa', ayat 142)

__________________________________________________

P/S: nak tengok sifat-sifat orang munafik? mudah sahaja, dalam media massa sangat banyak sebenarnya, lebiha-lebih lagi TV dan akhbar.

WaLlaahu'alam.

No comments: