Wednesday, December 16, 2009

Anda sekular? Atau rakan anda? Atau pemimpin anda?


A position that religious belief should not influence public and governmental decisions; The related political belief in the separation of church and state (en.wiktionary.org/wiki/secularism)

a doctrine that rejects religion, esp in ethics
(encyclopedia2.thefreedictionary.com)

a doctrine that rejects religion and religious considerations
(wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn)

Religious skepticism or indifference @ The view that religious considerations should be excluded from civil affairs or public education (www.thefreedictionary.com/secularism)
__________________________________________________

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Aku mula mendengar perkataan "sekular" sejak kecil, ketika mengikuti baba ke ceramah2 agama. Dan aku mula faham dengan lebih mendalam apabila mengikut usrah-usrah di sekolah, Darul Quran dan juga kelas2 seperti Islamic Worldview di UIAM.

Definisi2 yang tertera di atas adalah beberapa definisi yang dinyatakan dalam web2 yang dimiliki oleh non-muslim.

Bagiku, sebagai seorang Muslim yang belajar tentang Islam, hanya dengan sekali baca sahaja, sepatutnya kita sudah mampu menilai baik buruk fahaman sekular ini. Masalah sekarang, ramai yang tak faham Islam, lalu tiada kemampuan untuk menilai keburukan sekular ini.

Kerana itulah puak2 sekular di Malaysia terus dibiarkan berkuasa dan membuat keputusan untuk masyarakat kita. Kalau tak mampu nak nilai erti sekular, bagaimana mungkin kita mampu menilai dan meneliti ciri2 sekular pada diri seseorang.

Mudah je nak faham sekular ni. Agama suku, dunia suku. Contohnya, agama suku, ekonomi suku. Agama suku, politik suku. Agama suku, pendidikan suku.

Bukankah ALlah memerintahkan kita masuk Islam secara keseluruhannya? Bukankah Islam itu bersifat Syumuliyyah, merangkumi semua aspek kehidupan?

Jangan jadi seperti seorang menteri 1Malaysia yang menjawab pertanyaan tentang bantahan terhadap konsert Beyonce di Malaysia dengan jawapan, " dia boleh menyanyi kalau dia ikut peraturan2 pemakaian dan menutup aurat". Definisi aurat pun tak tahu. Entah apa erti Islam dalam hidupnya.

Akhir kata, moga2 kelompok ini dikurniakan hidayah olehNya, agar berubah di masa akan datang, sebelum ajal datang menjemput.

SALAM MA'AL HIJRAH

Wassalam.

No comments: