Monday, April 27, 2009

Ancaman Virus Baru!

Influenza Virus

BismiLlaahi Wal hamduliLlaah

Dalam 2 hari ni, berita2 di tv mahupun akhbar mula menghebahkan tentang kemunculan virus yang menyebabkan wabak selesema babi.

Pengkaji2 sedang cuba untuk mengkaji apakah virus ini sebenarnya. Setakat ini, seperti yang disebut dalam berita semalam, virus ini adalah campuran genetik (mutasi) antara virus manusia dan virus burung yang menjangkiti babi; yang menghasilkan 1 genetik yang belum pernah ditemui sebelum ini.

Mereka hanya menyebut virus ini sebagai "influenza-like virus" kerana mempunyai gejala2 yang hampir menyamai gejala yang disebabkan oleh virus influenza.

Hati-hati dengan gejala yang disebabkan virus baru ini:
1. Demam (fever)
2. Sakit2 seluruh badan (general body aches)
3. Batuk (cough)
4. Sesak nafas (dyspnea)

Setakat yang diberitakan semalam, bermula di mexico dengan angka kematian yang tinggi, merebak ke amerika, dan sudah masuk ke perancis dan juga new zealand melalui orang yang dijangkiti virus dan pulang ke negara tersebut.

Di New Zealand, seramai 25 guru dan pelajar di Auckland dikuarantin kerana mempunyai gejala (symptoms) yang disyaki disebabkan oleh virus baru ini. Agak tersentak mendengar berita ini kerana adikku baru sahaja 2bulan belajar di sana. Moga2 beliau dilindungi ALlah.

Sama2 doakan padaNya agar kita semua selamat daripada wabak ini. Namun, bukankah sudah banyak virus dan penyakit merbahaya yang berkaitan dengan babi sebagai asbab? Apakah ini satu lagi amaran Allah untuk hamba2Nya yang jauh tersesat dibuai arus dunia?

Malaysia pula bagaimana? MOH sedang berbincang untuk mengambil langkah berjaga2 agar virus ini tak masuk dan disebarkan di Malaysia. Namun, kuasa ALlah mengatasi segalanya. Pohonlah padaNya, kerana kita hanyalah hamba yang lemah.

In conclusion,Islam is the way of life. Ingatlah, "Aslim Taslam".

Wassalam

P/S: buat adikku Hafizah yang sedang belajar di Auckland, New Zealand, moga selamat dalam perlindunganNya.

5 comments:

Unknown said...

nie virus y same brlaku kat mexico ker?

teh said...

teh pon risau jugak, virus tu dah mula masuk europe.

abu 'iffah said...

yup,yg kat mexico tu..tp gambar tu virus influenza..yg ni virus baru, kombinasi virus..dlm family influenza jgklah..Centers for Disease Control and Prevention di amerika labelkan virus ni sbg swine influenza A (H1N1)..WaLlaahu'aalam

abu 'iffah said...

moga2 Teh pun selamat kat german sana..mintaklah mama dan baba doa gak

fizah said...

time kasih yan,cz concern psl ni.
doakn fizah sihat2 ye