Sunday, April 19, 2009

Terpedaya Dengan Tipuhelah syaitan

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Lama jugak rasanya tak menulis ni. Bila lama tak menulis, timbul rasa malas nak menulis.

Inilah fitrah kehidupan kita. Itu sebabnya Islam amat menitikberatkan peranan istiqamah dalam hidup seorang Muslim. Kita di ajar untuk istiqamah melalui solat 5 waktu. Sejak kecil, pastinya kita dididik untuk solat 5 waktu.

Sebab itulah kita tidak merasa sangat berat dan malas untuk menunaikannya, betul kan? Ketika mana ayat tentang istiqamah turun kepada RasuluLlaah, beberapa helai rambut baginda menjadi uban, dek beratnya perintah itu.

Bagaimana mahu istiqamah dalam agama? Setakat yang aku tahu, tidak ada cara lain melainkan usaha untuk tidak sesekali cuba meninggalkan amalan tersebut.

Aku pernah bertanya kepada seorang ustaz, " ustaz, dalam sesetengah keadaan, bila saya lemah dan longgar amalan, saya mula rasa nak elakkan daripada kerja2 agama seperti mengadakan usrah, memberi tazkirah dan lain2 lagi kerana rasa diri lemah buat masa ni, nak tunggu masa lain lah"

Aku menambah lagi, " ok tak kalau saya tangguh kerja2 tu buat sementara waktu? nak bina kekuatan buat sementara waktu?.."

Mudah sahaja jawapan ustaz, " itulah permainan syaitan. dia berjaya mengharu-birukan keadaan nta, then dia akan bertambah gembira kerana berjaya perdayakan nta untuk menangguhkan kerja agam. Dengan memberi usrahlah nta akan jadi kuat semula.."

Aku faham. Itulah dia istiqamah. Walaupun lemah, tetap bergerak untuk agama, kerana itu yang akan menguatkan kita. Kalau aku cuba bertangguh dengan alasan nak kuatkan diri, aku telah tertipu lagi dengan syaitan la'natuLlaah.

p/s: teruskan usaha boikot terhadap produk amerika dan israel. teruskan sokongan dan sumbangan kepada bumi Palestin. moga kita bukan dari golongan mereka yang hangat-hangat taik ayam.

WaLlaahu'alam.

No comments: