Monday, October 20, 2008

Pengalaman Abah..


BismiLlaahi WalHamduliLlaah..

In the morning, i just have a class on immunology by prof nasuruddin, he told some experience about his life as a father. He said, when you be a father in the future, you have to give a big support to ease your wife in taking care of the child. If the child wake up early in the morning, don't just let your wife to wake up for the whole night, please lend her your hand, ease her burden.

Aku baru sahaja merasai beberapa pengalaman sepanjang iffah lahir hingga umurnya 2 bulan sekarang. Memang satu ujian kepada aku sebagai student apabila iffah bangun awal pagi, kadang2 jam 3 pagi, menangis dan minta di buai, minta susu dan apa-apa lah. Selalunya, seorang ibu jauh lebih mudah untuk bangun apabila anak menangis di pagi hari berbanding bapa. Begitulah jua aku. Kadang-kadang aku tak dengar langsung iffah menangis,bangun-bangun dah dekat nak Subuh. Banyak waktu tidur isteriku dihabiskan untuk menjaga iffah di waktu pagi.

Selalunya, iffah mula nak tidur dekat-dekat jam 1 pagi dan isteriku lah yang kena layan iffah menyusu hinggalah tidur. Kemudian, iffah akan bangun antara jam 4 pagi hingga 5 pagi, minta susu. Tak teratur sangat waktunya tetapi menyusu memakan masa lebih kurang 30 minit - sejam untuk di tidur semula.

kalau pagi tadi agak mencabar. Aku dikejutkan isteriku pada jam 3.50 pagi, minta aku jaga iffah sebab dia dah jaga dari jam 2.50 pagi tadi. Entah mengapa iffah macam taknak tidur pagi ni. Menyusu pun taknak, dah kenyang kot. Baru je jaga kejap dah nangis. Buai-buai tak jadi. Kadang-kadang senyap kejap. Pahtu nangis semula. Akhirnya nak susu pulak. Terpaksa lah aku kejutkan isteriku semula. Lama-lama baru nak tidur semula.

Lepas subuh pun selalunya kena buai-buai dulu iffah ni,baru nak tidur. Kalau tak tidur, agak terganggun kami nak bersiap untuk ke kelas. Itulah sedikit ujian awal menjadi seorang abah. Tapi aku sebenarnya tak sekuat isteriku dalam bab ni. Barulah aku sedar bahawa naluri seorang ibu terhadap anaknya jauh lebih hebat sebenarnya berbanding naluri seorang abah.

Moga aku berjaya jadi abah mithali. Wassalam.

3 comments:

nurul said...

teh doakan yan menjadi abah mithali.. dan nurul sebagai umi mithali...

imran said...

insyaAllah..mekasih..teh biler lagi?

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

Salam..
Subhanallah..
Kaifa hal ya jundullah?.
MAsih sempat x kalau nak ucap tahniah?.
asif, xde wasilah untuk ucapkan tahniah before this..baru terjumpa ur blog..
Anyway, alhamdulillah, n congratz to both of u!