Wednesday, March 24, 2010

Likulli Syay 'in Sababa


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah..

Sudah lama ku biarkan blog ni tanpa sebarang artikel mahupun celoteh2 baru. Itulah pentingnya pen, kertas dan disiplin.

Apa kaitan pen dan kertas pulak ni? Masih aku ingat pesan seorang ustaz, " tulisan yang kabur itu lebih baik daripada tidak menulis langsung". Ini nasihat beliau kepada kawannya yang bertanya tentang cara nak menyelesaikan masalah2 hidup yang menyebabkan rasa serabut dan haru dalam kehidupan.

Apa ada pada pen dan kertas? Katanya, tiap masalah yang kita nak selesaikan tulis sahaja dalam buku 555, then setiap hari tengok apa yang kita perlu selesaikan dahulu. Baru kita nampak bahawa masalah kita sudah banyak yang selesai sebenarnya dan baru kita dapat utamakan apa yang perlu diutamakan pada waktu2 tertentu.

Zaman sekarang lagi mudah, ada handset. Tulis je semua perkara dalam ruangan notes mahupun reminder kan.

Jadi, apa kaitan dengan blog ni pulak? Tiba2 macam takde kaitan je..

Macam ni. Inilah masalah yang aku hadapi dan mungkin jugak ramai orang hadapi dalam bab nak menulis blog ni..

HILANG IDEA.

Aku masih ingat2 kata2 seseorang, "selalunya idea datang bukan pada waktu yang kita perlukan, tapi jika tidak dicatat, ia akan hilang pada waktu yang kita perlukan"

Macam tulah aku nampaknya. Kadang2 duk dalam kelas, tengah2 belajar, datang idea2 untuk menulis tentang pengetahuan2 baru yang sesuai untuk dikongsikan kepada semua. Apatah lagi bidang perubatan ini berhubung kait dengan manusia secara langsung. Belajar tentang diri sendiri.

Blok sekarang adalah blok CNS (central nervous system) ataupun sistem saraf , antara blok yang paling sukar bagi pendapat aku. Orang lain tak pastilah. Terlampau banyak perkara baru yang perlu difahami. Strukturnya sangat complicated.


Namun, ada beberapa pengajaran yang aku dapat. Antaranya, "Likulli Syay 'in Sababa", seperti yang disebut dalam Al-Quran. Mengapa? Nanti akan dibicarakan lebih lanjut ya.

WaLlaahu'alam.

3 comments:

k.asma said...

tak sabar nak tunggu sambungan..hehe

Ummu Iffah said...

jeng...jeng...jeng...
kite tunggu yan naik syeikh nak menulis yek...hehe

huda said...

wahhhh...dah beberapa bulan, akhirnya keluar jugak posting terbaru