Tuesday, August 11, 2009

Ramadhan Datang Lagi.. Ahlan Wa Sahlan



BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Ramadhan akan tiba dalam 10 hari sahaja lagi. Banner2 ramadhan juga sudah mula diangkat di kebanyakan tempat, namun banner syawal dan iklan syawal lagi banyak berbanding ramadhan.

Media kurang berperanan untuk mengingatkan umat Islam bahawa ramadhan sudah terlalu hampir, bulan yang bakal memberikan ruang yang cukup luas kepada kita untuk membersih diri, agar terbit fitrah diri yang sebenar.

Fitrah manusia sukakan keamanan dan membenci kezaliman. Fitrah manusia inginkan kebenaran dan tolak kebatilan. Fitrah manusia mahu disayangi dan elak kebencian. Islam agama fitrah kerana ia memenuhi fitrah manusia.

Walaupun media tidak berperanan membangkitkan semangat ramadhan, gunakanlah web2 dan blog2 untuk sama2 banyakkan cerita tentang ramadhan agar kita semua bersedia untuk menghadapinya.

Jangan harapkan Media prima dan TV1 & TV2 untuk letak countdown ramadhan kerana mereka tidak mengerti kebesaran ramadhan. Mereka hanya mengerti kebesaran lambang "1 Malaysia". Mereka hanya mengerti kehebatan temasya sukan olimpik dan komanwel yang countdownnya ada di mana2, samada akhbar mahupun televisyen.

Ambil inisiatif, sediakan diri dan sahabat2 terdekat untuk menyambut bulan mulia, Ramadhan Kareem. AHLAN YA RAMADHAN..

Wassalam

No comments: