Friday, June 19, 2009

Lame tak menulis..

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah..

Sudah lama rasanya tak menulis. Masuk hari ni sudah 2 minggu tak sentuh blog ni. Tapi ok lah kalau dibandingkan dengan blogger2 yang tak update2 kan.huhu. Nilah sifat manusia, suka membandingkan diri dengan orang yang lebih teruk daripada memilih orang yang lebih baik untuk membanding diri.

Bila ditegur tentang solat jemaah, "alaaah, aku kire ok ape, kurang2 solat gak daripada orang lain yang dok solat terus"

Bila ditegur tentang tudung tak cukup spesifikasi, "alaah, ramai lagi kat luar tu yang tak tutup aurat..tudung pun tak pakai, pakai baju dedah2, aku ni ok aper"

Bila dapat result tak berapa bagus, "erm, takpe ah, aku lulus jugok banding dgn org hok gagal.."

Dan macam2 lagilah monolog2 harian yang aku rasa sering dimonologkan oleh kita semua.

Teringat aku akan satu kata2 (tak pasti hadith atau kata2 hukama), " Pandanglah mereka yang dibawah apabila kamu membicarakan hal keduniaan, dan pandanglah mereka yang di atas apabila kamu membicarakan hal akhirat"

Kalau kita tak berduit sangat untuk makan sedap2, selamilah penderitaan mereka yang kebulur di negara lain, nak minum air pun susah. Kalau kereta tak cantik macam kereta2 mahal, pandanglah mereka yang takde kemampuan pun nak guna kereta.

Tapi kalau diri ini tidak istiqamah dengan solat jemaah, pandanglah mereka yang istiqamah, agar ia menjadi motivasi untuk menjadi lebih baik. Kalau pencapaian akademik lemah, pandanglah mereka yang lebih baik pencapaiannya.

Tapi hidup kita selalu sebaliknya kan. Kalau hal dunia, sering kita banding diri dengan mereka yang lebih baik, namun apabila hal akhirat, sering kita jadikan mereka yang lebih teruk sebagai kayu ukur.

Bagaimana ingin berubah?

WaLlaahu'alam.

-aku menulis untuk diriku, kerana kita sama-sama manusia yang lemah-

2 comments:

color life said...

your blog is good .
I like it.

Afiq Rohimi said...

Menginsafkan...
Benda yang simple tapi brapa ramai yang benar2 mengaplikasi..

Truskan berkongsi ilmu..