Sunday, January 2, 2011

Nafsu VS Iman!

Dua tokoh pejuang Islam di Malaysia yang mesti aku contohi

Antara tokoh2 pejuang Islam sejagat

BismiLlaahi Wal HamduliLlaah.


Hidup ini wujud kerana-Nya. Maka hidup ini mesti untuk-Nya. Jalan kehidupan ini mesti dicorakkan oleh-Nya. Segalanya mesti berpandukan ajaran-Nya. Namun, sudah dijanjikan kepada kita bahawa ujian tetap akan datang dari-Nya. Untuk dinilai siapakah yang benar-benar menjadi hamba-Nya. Sama-sama renungkan ayat-ayat ini:

A038

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak. (at-Taubah: 39)

A039
Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (at-Taubah: 39)

Ingat, ALlah takkan sekali-kali terkesan dengan akhlaq kita, tapi kita sememangnya bakal meneriman kesan buruk dari akhlaq kita yang buruk.

WaLlaahua'lam.

No comments: