Friday, December 3, 2010

Izzu Dah Keluar Wad..

Hensem tak saye?... Saye kena pakai spek mata kat wad


BismiLlaahi Wal HamduliLlaah

Izzu kena masuk wad khas penjagaan bayi (SCN) di HTAA sejak selasa lepas kerana kuning (jaundice) dan level bilirubin (bahan yang menyebabkan kuning) yang memerlukan rawatan phototherapy.

Sepanjang tempoh ni, isteriku lah yang dengan tabah dan sabarnya menjaga dia..Terima kasih banyak2 ye.. Kesian pulak kena duduk kat wad tu melayan karenah Izzu ni. Moga dimudahkan ALlah untuk menghadapi final exam nanti ye.


Bayi yang baru lahir memang mudah dapat kuning sebab sel darah merah bayi mempunyaitempoh yang lebih singkat (70 hingga 90 hari) berbanding sel darah merah orang dewasa (120hari) yang menyebabkan lebih banyak darah yang mati awal yang akan menghasilkan bilirubin yang banyak.

Saya sedang duduk dalam cahaya biru.. 2 hari tak mandi.. Huhu

Dalam masa yang sama, hati yang berfungsi memproses bahan ini dan mengeluarkannya dari badan juga masih belum matang untuk menjalankan fungsi maksimum, menyebabkan kadar pembuangan bahan ini lebih perlahan berbanding orang dewasa.

Manakala, fungsi cahaya, contohnya cahaya matahari adalah untuk menjadikan bilirubin ini lebih larut air dan seterusnya mudah dinyahkan keluar dari badan. Sebab itu digalakkan jemur bayi pagi2.. Bukan jemur letak kat luar rumah, tapi bukak je tingkapluas2 dan letak kat kawasan yang ada cahaya matahari.

AlhamduliLlaah Izzu dah keluar wad semalam (khamis petang) lepas paras bilirubin makin turun, tapi kena jaga2 jugak, takut naik balik.

p/s: sebut pasal naik2 ni, tadi baru kuar berita harga gula naik 20 sen lagi dan harga RON95 naik 5 sen lagi. Hmmmm. Dulu masa mula2 buat cupcake (akhir 2009) , harga gula RM1.50 je. Pahtu naik 20 sen. Pahtu naik 20 sen. Semalam naik 20 sen. Sekarang (akhir 2010) dah RM2.10. Rasenye 1 tahun lagi naik 40-60 sen lagi kot. Alasan kenaikannya sama. Malas nak ungkap. Nanti kuih-muih makin kecik2 saiznya. Makanan ringan makin ringan.

Wassalam.